Paní Rivolová zadává nastudování následujících literárních autorů a rozbor vybraných děl:
- Erich Maria Remarque (rozebrat Na západní frontě klid)
- Bertolt Brecht
- Arnold Zweig
- Marcel Proust
- Heinrich Mann
- Thomas Mann
- Lion Feuchtwanger
- G. B. Shaw (rozebrat Pygmalion)
- James Joyce (rozebrat Odysseus)
- William Faulkner
- F. S. Fitzgerald (rozebrat Velký Gatsby)
- Virginia Woolf
Citace pokynů:
Zdravím moje milé studenty (holoubky....:-)) ze třídy 7.A.
Jak se máte? Doufám,že v rámci možností dobře a hlavně jste zdraví vy i vaší blízcí v rodině.
Když jsme se před 14-ti dny loučili,říkala jsem,že zadané učivo máte na 14 dní,a pak se snad už uvidíme ve škole....(To jsem byla naivní optimistka,viďte?!!!)
Tak plním daný slib,a protože jste dneska přesně 14 dní doma, posílám novou várku učiva do Čj + D. Mrzí mě,že se tím musíte prokousávat samotní, snad to půjde....Kdybyste cokoliv potřebovali, napište mi,nebo klidně i telefonujte, budu se snažit býti nápomocna alespoň přes sociální sítě.
Věřím ale,že si to ještě (v lepších časech) spolu užijeme......:-)
Teď už k učivu:
Čj - LITERATURA: prosím Ruská literatura: Vl.Majakovskij str. 138 v učebnici + S,Jesenin (stejná strana) + I.Bunin (str.139) + M.Cvetajeva (stejná strana) + M.Gorkij (str.134) + M.Šolochov (str.135) + M.Bulgakov (str.133) + B.Pasternak (str.132).
Pražská německá literatura: název vypadá jako nonsens,leč není. Jde o autory žijící a píšící v Praze, kteří většinou pocházejí z německých židovských rodin,které žily a pracovaly v Praze na přelomu 19. a 20.stol. a po I.světové válce. Proto ten zvláštní název (viz učebnice str.66 - úplně dole vlevo). Z nich proberte a zapište do sešitu lit. především Franze Kafku (uč, str.98) - přečtěte a rozeberte si alespoň PROMĚNU,bývá vděčná do liter.seznamu k maturitě. F.Werfel (str.97), E.E.Kisch - přezdívka " zuřivý reportér" (str.97), Max Brod - nejlepší přítel F.Kafky (nenašla jsem v učebnici....nevím proč?).
Díky za pochopení.
Čj - MLUVNICE: str.35 v učebnici: Formální skladební vztahy: Z hlediska způsobu a síly závislosti lze lišit tyto typy podřadnosti: Kongruence (co je to? Rozlišujeme: a) + b) + c). Rekce (co je to? Sloversná vazba? str.36) Adjunkce (co je to? Příklady?) str. 37..
str. 43 v učebnici: VALENČNÍ TEORIE: Co je to VALENCE? (str.46) Co je to Základová větná struktura (str. 43), typy základové větné struktury, vysvětlete do sešitu zkratky: P=, S=, O=, ADV=, ATV=.
Jen pro jistotu, kdyby nám příští rok ty MATURITY taky NEZRUŠILI jako letos a něco po vás MŚMT chtělo......:-):-):-) tak abychom to do didakťáku věděli!!! :-)
Známky z písemky SYNTAX už máte konečně zapsané v PC. Musím vás moc pochválit, je pouze jediná 4, půlka třídy má 1 nebo 1-2. Syntax jste téměř všichni zvládli chvályhodně. Mám radost!
Čj - SLOH: zatím nic, máme napsaný a odeslaný soutěžní text Můj čas s knížkou i napsaný a oznámkovaný popis předmětu. Navíc pokud to udělají příští rok s maturitní slohovkou jako letos,tak se to celé učíme psát zcela zbytečně.....:-):-):-).
Doufám,že vás nepřetěžuji (psal nám včera pan ředitel,ať vás právě nezahltíme úkoly......:-)), máte to zase na dlouhých 14 dní.
Mějte se (pokud možno) hezky, buďte hlavně i s celou vaší rodinou zdraví, rodiče ode mě pozdravujte (ať mají s vámi doma TRPĚLIVOST.....:-), že ta KOROKARANTÉNA jednou přejde.....:-)) a SAMOSTUDIU přeji ZDAR!!!! :-)
vaše vyučující Čj + D.
[8. 4. 2020]
Zdravím,moji milí studenti,
tak už jsem zase tady!!! :-) A jak mi někteří píšete, učiva moc nemáte, takže už se trochu nudíte, tudíž přidávám další várku.
Všem,kteří poslali výsledky testíku o českých pověstech a legendách DĚKUJI, známku dnes zapíšu do vašich klasifikačních přehledů. Ostatním ji zapíšu taky! Je to už týden,co jste testík (časově asi tak na 10 minut) obdrželi,času bylo na zpracování dostatek!!!!
Teď už k novému učivu:
ČJ: mluvnice - musíme, bohužel, přistoupit k novému učivu. Str.46 ve vaší učebnici: VALENCE (Co je to? Definiční vymezení valence. Valenční vztah. Valenční potenciál.
str.58: Rozšiořování základové větné struktury: Hlavní druhy. a), b).
str. 86 Přetížená souvětí Co to je? Mezi nejtypičtější nedostatky patří: a), b), c), d).
str.119 Problematika slovosledu: Co je slovosled? Kdy jde o slovní hříčky?Co řídí český slovosled?
str.120 Aktuální členění výpovědi: Co je to? Výpověď má 2 části: a) + b).
Neutrální pořadí:
Příznakové pořadí
Slovosled uvnitř východiska a jádra.
Čj - literatura: vaše učebnice str.64 - 67: Česká literatura mezi válkami: udělejte si úvod k učivu (asi 10-15 vět) jak to dělávám v hodině já.
Začneme tradičně poezií: str. 68 Jiří WOLKER, str. 70 Vítězslav NEZVAL, str.72 Konstantin BIEBL, str.73 Josef HORA, str. 74 Jaroslav SEIFERT, str.76 František Halas, str. 78 Jan Zahradníček + Jakub DEML, str.79 Vilém Závada + Jiří Orten. Nezapomeňte rozlišit hlavně zakladetele POETISMU (=jediný čistě český -ISMUS) a představitele surrealismu,proletářské lit. a prokomunistické propagandy v poezii (bohužel u vynikajících českých básníků - např.Vítězslav Nezval.....). Taky zde máme jediného (bohužel) nositele NC za literaturu u nás. Víte,kdo to je?
PS: Některým z vás jsem stačila doporučit úžasný film o naší minulé učební látce v literatuře= ZTRACENÉ GENERACI. Komu ne,tak to píšu teď: Půlnoc v Paříži. Mohl by se vám líbit i hodit příští rok, pokud si vyberete do maturitní četby někoho ze ZG.
ToŤ vše,tak se tužte!!!
[24. 4. 2020]
Zdravím,moji milovaní studenti třídy 7.A!!!! :-)
Omlouvám se,že posílám novou várku učiva o 2 dny později,ale byla jsem bez techniky (manžel měl noťas na cestách....).Tak snad to moc nevadí.
K mé velké žalosti to vypadá,že se už v tomto školním roce neuvidíme (pokud to tedy ti chaotici,co nám řídí stát, zas nezmění....), takže to musíme zvládnout distanční výukou!
Ještě než se k ní dostanu, chci upozornit na film o osobnosti i události,kterou jsme nedávno spolu probírali: v pondělí 27.dubna 2020 na ČT 2 ve 21.40 - CROMWELL. Budete-li mít čas a chuť,doporučuji....:-)
ČJ: mluvnice: vaše učebnice str.133 až 135 - SKLADEBNÍ JEVY V TEXTOVÉ VÝSTAVBĚ: Nepravidelnost větné a souvětné stavby (co se tak označuje?)
Stylisticky funkční nepravidelnosti větné a souvětné stavby,které NEJSOU CHYBAMI: Samostatný větný člen
Osamostatněný větný člen
Parenteze
Apoziopeze.
Literatura: Česká meziválečná próza: rozdělte do několika literárních proudů:
a) LEGIONÁŘSKÝ PROUD: vaše učebnice str.55 + str.56 Jar.HAŠEK + str.57 Fr.LANGER + str.58 Rud.MEDEK + str.59 J.KOPTA + Jar.JOHN + Jan WEISS.
b) DEMOKRATICKÝ PROUD: vaše učebnice str.80 až 83 oba bratři ČAPKOVÉ (zvl.KAREL!!!!) + str.86 Karel POLÁČEK + str.87 Eduard BASS.
c) IMAGINATIVNÍ (obrazný) PROUD: vaše učebnice str.84 Vladislav VANČURA + str.88 Ivan OLBRACHT (s prvky totalitních prvků v závěru tvorby - neprobírat, např.román Anna proletářka....:-)) + str.90 Marie PUJMANOVÁ + Marie MAJEROVÁ (taky pouze úvod tvorby!!! Zbytek je levicově orientovaný!!!).
d) RURALISTICKÝ (venkovský) PROUD: často označovaný i jako KATOLICKÝ PROUD: str.94 Jar.DURYCH + str.95 Jan ČEP + str.96 Richard WEINER + K.SCHULZ + Jakub DEML + J.Knap.
e) PSYCHOLOGICKÝ PROUD: str.95 Egon HOSTOVSKÝ + str.92 Jar.HAVLÍČEK + str.93 Jarmila GLAZAROVÁ + str.91 Václav ŘEZÁČ.
Přehledné rozdělení můžete ještě najít na str.66 + 67.
Přeji všem pevné zdraví, veselou mysl a silnou vůli ke studiu!!! :-)
Ozvu se až po 8.5. (Státní svátek), naložila jsem vám toho teď hodně!
Už se blýská "na lepší časy".....:-)
Riv.
[12. 5. 2020]
Čj: vaše učebnice str.100 - ČESKÉ DIVADLO MEZI VÁLKAMI:
Společensko - historické pozadí, ND a Městské divadflo na Královských Vinohradech, Osvobozené divadlo (tady určitě přidejte více her + jejich společné filmy - str.101 sloupeček vlevo). A osudy V+W + Ježka po ukončení II.svět.války.).
str.101 - Funkce divadla mezi oběma válkami
str.141 II.SVĚTOVÁ VÁLKA a JEJÍ OBRAZ v LITERATUŘE
str.142 : Protektorát 1939 - 1945 přečíst (bude se nám hodit i příští rok do D). Zvláštní pozornost,prosím,věnujte odstavci Dvě krásné ženy (na ulici,po jedné z nich pojmenované,totiž bydlím.....:-)).
str.144: Druhá světová válka v české literatuře : Společensko-historické pozadí. Vztah totality k umění Oficiální umění. Literatura.
ČJ - mluvnice: učebnice str.135: STYLISTICKY NEVHODNÉ NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ a SOUVĚTNÉ STAVBY| - které JSOU CHYBAMI:
Řadíme mezi ně? Dopouštějí se jich?
str.137: ANAKOLUT je? Příklad - str.138? KONTAMINACE je? Příklad - str.138? ZEUGMA je? Příklad -str.138? ATRAKCE je? Příklad -str.139? Na str.147 - 149 máte příklady souvětí a vět se syntaktickými chybami. JE tam vtipná ukázka ze Znojma.....:-)
V MF DNES v pondělí 11,5, (včerejší vydání) v přijímačkovém testu přesně toto zadání - odchylky od větné stavby!!!
[31. 5. 2020]
Čj vaše učebnice str.150: ORTOGRAFIE: INTERPUNKČNÍ ZNAMÉNKA. Čárka v souvětí. Základní pravidla psaní čárky v souvětí. str.154 Dílčí pravidla psaní čárky v souvětí. Nadbytečná čárka.
str.158: Středník, funkce středníku. Dvojtečka - funkce a psaní. str.160: Uvozovky - funkce a psaní. Str.161: Pomlčka - funkce a psaní. str.162 Tři tečky -funkce. Str.163: Závorky - funkce a psaní. Str.164: Lomítko.
str.172 - 179: ČESKÁ JAZYKOVĚDA V PRVNÍ POLOVINĚ 20.STOLETÍ: stačí přečíst a znát některá jména jazykovědců - např.B.Hrozný (tady hlavně jeho velkou zásluhu v rozluštění jednoho starověkého jazyka jako PRVnˇI na světě!!!!), J.Gebauer, V.Mathesius, J.Zubatý. Už jsem totiž zažila v didaktickém testu státní maturity z Čj úkol: Co byl Pražský lingvistický kroužek (kdy působil a kdo jej založil?), ač se mi to zdálo neuvěřitelné, co všechno tam SCIO či CERMAT jsou schopni zařadit, bylo to tam!!!!!
LITERATURA nám hlásí pro septimu HOTOVO!!!! :-) Hurá!!!!
--